Getest: Kreidler Big Blind e-bike

De Kreidler Big Blind is een sportieve e-bike met Bosch aandrijving. De constructie zou je kunnen beschouwen als een kruising tussen trekkingfiets en mountainbike: schijfremmen voor -en achter, een sportief zadel, een breed MTB stuur voor optimale controle, de grote 29 inch wielmaat met 50mm banden…

Wanneer ik opstap, krijg ik een “King of the road gevoel”, de fiets straalt vertrouwen uit, en het is moeilijk om hiermee trager te rijden dan de maximum snelheid. Die is trouwens afgesteld op het wettelijk maximum: d.w.z. ondersteuning tot 25 km/h met een maximum tolerantie van 10% = 27,5 km/h. Ideaal dus voor de sportieve pendelaar die ook bij een stevige zuidwestenwind op tijd op het werk wil zijn. Ik kies voor de laagste stand (de ECO ondersteuning, die 50% van het getrapte vermogen bijlevert) en vat een rit Astene -Lokeren aan (37km). Met een kille tegenwind van 50 km/u lijkt het alsof met een gewone fiets op de baan ben. Wanneer ik even de ondersteuning uitschakel wordt het verschil snel duidelijk; de snelheid zakt onmiddellijk naar 15 km/u en het lijkt alsof ik niet meer vooruit geraak.

De grote wielen doen net zoals bij 29 inch mountainbikes hun werk en rollen merkelijk vlot over putjes en oneffenheden heen, natuurlijk geholpen door de Big Apple banden van Schwalbe. Aan de achterkant lijkt het alsof ik op luchtvering rij – de band staat wel héél zacht! Op zich wel plezant maar niet zo goed voor de batterij; de actieradius daalt veel te snel… even bijpompen dus.

In Gent merk ik dat deze fiets de hoofden doet draaien :-). Ondanks het grote stuur en wielformaat is de Big Blind verrassend wendbaar in de stad. En met de dikke banden hoef ik me over de tramsporen geen zorgen te maken. Voorbij Gent kom ik in de open velden terecht – met de wind pal op kop schakel ik over op TOUR modus (2e niveau ondersteuning). Na dik anderhalf uur kom ik op mijn bestemming aan. Licht bezweet door de redelijke inspanning en door de rugzak. En dan komen we bij het nadeel van deze fiets: het slanke achterspatbord is natuurlijk heel mooi, maar door het gebrek aan bagagedrager moet die rugzak dikwijls mee… Gelukkig zijn er montagepunten voorzien en kan er op eenvoudige manier een drager bijgeplaatst worden.

Op de terugweg heb ik de wind mee en rij ik met momenten 27-28 km/u zonder ondersteuning. Het Bosch systeem schakelt moeiteloos uit en weer in, zonder dat dit schokken geeft. Je merkt het enkel door het geluid van de motor dat nu en dan wegvalt. Schakelen gaat vlot, zoals je van een Shimano XT derailleur mag verwachten. De gearing is zo gekozen dat ook de sportieve fietser met een cadans van +90 rpm aan kruissnelheid kan trappen. Op de hellingen en viaducten test ik de hoogste ondersteuning: de TURBO modus. Doen alsof je trapt en met 28 per uur moeiteloos naar boven vliegen!

Met net geen 80 km op de teller kom ik thuis. Dankzij de te platte band en de stevige wind is de batterij is bijna leeg, maar voor wat mij betreft is de test geslaagd. Benieuwd? De Big Blind is als testfiets beschikbaar en na bestelling op maat leverbaar binnen de week.